Prečo je dôležité posúdiť dopravné stavby na prejazd návrhového vozidla v procese projektovania ?
„prejazdné stopy vozidiel (obalové krivky)“
Aké sú pravidelné chyby pri projektovaní dopravných stavieb :
V súčasnosti sa bežne stáva, že na novostavbách a rekonštruovaných úsekoch dopravných stavieb dochádza k stavom, ktoré vzniknú podcenením posúdenia navrhovanej stavby prejazdovými charakteristikami návrhového vozidla (obalové krivky). To ma za následok:
-
zachádzanie vozidiel do protismerného jazdného pruhu (križovatky, vjazdy)
-
poškodzovanie časti spevnenej krajnice a obrubníkov
-
pravidelné „neželané“ pojazďovanie prstenca nie len nadrozmernými vozidlami
-
degradácii prstenca okružnej križovatky
-
podcenenie alebo precenenie technického návrhu → ekonomické riešenie
Čo sa môže stať, ak sa takýto projekt aj zrealizuje ?
V praxi sa preukázalo, že navrhovať parametre dopravnej stavby len v zmysle zadefinovaných údajov v platných technických normách a technických predpisoch je nedostatočné hlavne z dôvodu, že technická norma nezachytáva všetky možné projektované stavy. Typickým príkladom sú parametre oblúkov na vjazdových a výjazdových vetvách okružných križovatiek (TP 04/2004). Neželanými následkami sú:
-
vznik a rozširovanie porúch vozoviek najčastejšie zničené bočné opory vozovky (obrubníky) a priľahlá časť konštrukcie vozovky
-
poškodzovanie prstenca okružnej križovatky permanentnými prejazdmi zväčša zadných náprav ťažkých nákladných vozidiel
-
zamedzenie žiadaného manévru (nedostatočný návrh)
-
poškodenie dopravný značiek a zariadení, stožiarov VO, vegetácie
-
znížený komfort jazdy a poškodzovanie vozidiel
-
reklamácia stavebných prác a dodatočné opravy
-
zvýšené náklady správcu (vlastníka) komunikácie na opravy a údržbu
-
poškodenie „dobrého mena“ projektanta a zhotoviteľa stavby
Ako predchádzať takýmto situáciám ?
Už počas spracovania projektovej dokumentácie je potrebné sa podrobne venovať prejazdovým charakteristikám návrhového vozidla.
-
Návrh optimálneho riešenia má vplyv na :
-
záber pozemkov
-
majetkovoprávne vysporiadanie
-
rozsah a veľkosť stavby
-
spôsob užívania stavby (bezkolízna doprava, opravy a údržba)
-
zníženie nákladov
-
životnosť stavby
-
Navrhovaný koridor dopravnej stavby je potrebné preveriť prejazdovou stopou s ohľadom na návrhovú rýchlosť a klopenie vozovky – jazdného pruhu
-
Výstupom má byť textový a grafický výstup so zakreslením obalových kriviek prejazdu návrhového vozidla vo fáze návrhu
Ako Vám s tým vieme pomôcť ?
Ponúkame vám:
-
overenie na prejazd návrhového vozidlá je štandardnou súčasťou návrhu nami spracovávaných projektových dokumentácií
-
overenie vami spracovaných návrhoch dopravných stavieb prejazdom návrhového vozidla po zvolených trajektóriách v štádiu návrhu
-
overenie jestvujúcich plôch, križovatiek, dopravných napojení (napr. pri zmene účelu využitia priemyselných hál)
Výstupom je textová a grafická príloha so zakreslením obalových kriviek prejazdu návrhového vozidla s odporúčaniami na úpravu návrhu resp. úpravu organizácie dopravy.
Obalové krivky